tisdag 25 september 2007

Vad betyder/innebär en prästvigning?! Församlingsbladet ht 07

Prästlöftet skulle sägas högt, klart och tydligt, ut över hela domkyrkan. Min familj och vänner höll andan…

―Jag Anna Ekström vill med Guds hjälp och i förtröstan på Guds nåd leva enligt dessa löften.

Jag hade övat länge. Präntat in orden i mitt inre, gjort dem till mina. Men vad betyder det? Vad betyder det att ge löften? Att gå in i något och vigas till tjänst?

Innan prästvigningen hade jag en ganska nedtonad syn på vad den egentligen skulle innebära. En vigning = en ceremoni och sen färdigt!?… det kom att betyda mycket.

Kan stöttningen bli tydligare? Svenska kyrkan sänder ut sina präster till tjänst genom att förena sändningen med mottagandet. I mitt fall stod Thomas Östlund och Kjell Warnquist där. Kjell höll en ”skylt” (En inklistrad extrasida i programmet som numera hänger inne på mitt kontor) i handen ”Välkommen Anna”. Mitt löfte fick liv, blev verkligt. Vigningen innebar för mig, inte att kyrkan sände ut oss från studierna ”Nu är du klar, gå!” utan ”Nu är du på väg, välkommen hit”.

Innebörden av att blivit kallad och välkomnad är stor. Något jag alltid har att falla tillbaka på, en trygghet. Prästvigningen betyder för mig att mitt kall, min kallelse till präst i Svenska kyrkan blivit bekräftad. Och hur ser en sån kallelse ut? Lite mellan oss kan jag säga att min kallelse har varit en blandning av Jeremias och Jesajas (två profeter i bibeln) kallelser. Jeremia försökte rymma, skylla på att han var för ung. Gud sa: ”Säg inte att du är för ung! Va inte rädd, jag är med dig. Jag lägger mina ord i din mun”. Jesaja däremot fegade inte. Han hörde Guds ord om att det behövdes en profet, Gud behövde sända någon. Då steg Jesaja upp och sa: ”Här Gud! Här är jag, sänd mig!”


Är du mer intresserad? Frågor? Skriv gärna ett mail: anna.ekstrom@svenskakyrkan.se

Inga kommentarer: