söndag 7 oktober 2007

18:de Söndagen efter Trefaldighet "Att lyssna i tro" 7 okt -07

Texter som predikan bygger på: Markusevangeliet 10:17-27.

Predikan börjar med att jag tar upp en systempåse med fyra burk öl och två klingande glasflaskor i famnen. Denna håller jag krampaktigt i under hela predikan fram till de två sista raderna. Eftersom jag håller predikan som en monolog i en annan person (mannen i evangeliet)...hade jag ett "manus" men jag körde efter minnet, på känslan eftersom ett manus skulle förstört magin.

Predikan:

Vad menar han!? Varför får inte jag vara med? Jag förstår inte.

Jag vet inte om ni förstår. Jag är en affärsman, framgångsrik, driver min familjs företag, får in en hel del pengar och vi kan leva fint. Jag skulle vara ett finns tillskott i hans grupp. Och vad händer: ”Du måste sälja allt du har”…det var det dummaste!!

Det var ett par veckor sen. Ni vet jag har i princip allt man kan önska sig men jag känner att det saknas något.

Och så satt han där vid bordet, mannen. Han med ögonen som såg rakt igenom allt. Det var som om han kände mig, som om han redan viste allt. Och han talade om frid. Han talade på ett sätt som fick mig att längta, ja det finns ingenting i denna värld jag längtar mer efter än att få mer av hans frid.

Jag lyssnade på honom flera dar i rad. Till sist viste jag att det var sista kvällen. Jag kunde inte bara låta honom gå. Jag är en respektabel människa men jag kunde inte hejda mig. Jag faller ner på knän och jag hör migsjälv fråga: -Gode mästare, vad ska jag göra för att vinna evigt liv?
Han svarade: Bara Gud är god, du kan budorden… han började rabbla upp de bud jag hållt alltid.

Jag blev frustrerad avbröt honom. –Mästare allt det där har jag hållt sen jag va ung! Då såg han på mig med sin blick full av kärlek och sa ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följa mig.”

(Inåt) Hur vågar du!? Du vet inget om mig, inget om min kamp. Jag har kämpat för de här pengarna. Du har inte hört min mors gråt, oron över att inte ha pengar till mat och kläder. Har inte hört de andra barnen ropa, skratta åt min slitna tröja på skolgården. Du vet ingenting om hur jag har fått kämpa mig fram genom livet. Du vet inget om mig.

Ni ser ut som goda kristna. Ärligt…hur många av er har sålt allt ni äger och gett pengarna till de fattiga och följt Gud? 40 miljoner människor dör av svält varje år, 1,2 biljoner människor lever i absolut fattigdom. Det finns alltid någon i större behov än du….

(Inåt)Vad menar du? Du ber mig släppa taget om allt jag har. Jag har get så mycket för att leva rätt. Du ber mig att släppa taget kring det enda jag inte kan ge dig. Du förstår inte. Det handlar inte om mig, det handlar om mina föräldrar, min familj, mitt LIV! Vill du se mig naken, förödmjukad, utan något? Be mig om vad somhelst annat! Jag ger dig något annat vadsomhelst. Men inte detta. Be mig inte släppa taget av det enda jag inte kan ge upp. Jag kommer att dö!

Men utan din frid kan jag inte leva….
Lyssna! Hör du rösten? Det låter précis so mom…Jag tror jag måste gå… (Sätter ner kassen!)

Bön: Gud jag vill följa dig. Hjälp mig släppa taget kring det som hindrar mig från att älska dig mest. För dig är allt möjligt. Amen.



Markusevangeliet 10:17-27

När han skulle fortsätta sin vandring sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: ”Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?”

Jesus svarade: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud.Du kan budorden: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Visa aktning för din far och din mor.”

—”Mästare”, sade mannen, ”allt detta har jag hållit sedan jag var ung.”

Jesus såg på honom med kärlek och sade: ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.

”Vid de orden mörknade mannen och gick bedrövad sin väg, för han ägde mycket.

Jesus såg sig om och sade till sina lärjungar: ”Hur svårt blir det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!”

Lärjungarna blev bestörta över hans ord, men Jesus sade igen: ”Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike!

Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”

De blev ännu mer förskräckta och sade till varandra: ”Vem kan då bli räddad?”

Jesus såg på dem och sade: ”För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt.”

Inga kommentarer: