torsdag 1 november 2007

21:a Söndagen efter Trefaldighet "Samhällsansvar" 28/10-07

Predikan hölls mer fritt och spontant än vanligt. Kanske för att jag mer hade filosoferat kring ett ämne än kring orden som skulle forma ämnet. För att på nåt sätt peka på vad predikan ändå innehöll FET markerar jag det som jag faktiskt predikade om:)

(Till saken hör också att en av församlingens vaktmästare och kyrkoherden sitter längst bak i kyrkan...det är till dem jag talade i början...satt man längst bak förr var man fattigast längst fram rikast etc)

Söndagen var speciell på det sättet att jag på förmiddagen (kl 1100) höll en gtj med denna predikan för att sen senare (1300) hålla en gtj för Små och Stora med en HELT annan predikan:)

Predikan:

Ursäkta XX XX är ni fattigast? Rik? Bänkarna kom in i kyrkan för att ställa ordning och reda. De rika längst fram och de fattiga längst bak. …sen när bänkarna är tomma längst bak frågar de sig varför…idag är det nästan tvärtom att bänkarna gör oss lite för ordninssamma. Stränga ord i dagens texter att inte göra skillnad på fattig och rik. Att var och en tar sitt Samhällsansvar.

Vad gör du för samhället? Hur tar du ditt ansvar? Läser ni dagstidningarna, BLT/Sydöstran? Har ni någon gång varit en av dem som suckat och sagt: Varför får sånthär hända? Varför görs inget, någon måste göra någonting! Vem? Samhället såklart!

Finns ett komikergäng som heter Monty Pyton. Jag tror de kommer från England. Bl.a. John Cleese (känd från Pang i bygget eller Silly walk). I en av deras filmer gestaltar de sin tolkning av Jesu liv. Life of Brian.
Filmens huvudperson är Brian. Han är till skillnad från Jesus inte Guds son utan en helt vanlig kille. Trotts detta blir han hela tiden förväxlad för att vara Jesus. Han är med vid bergspredikan, vid steningen av äktenskapsbryterskan, han får en hop människor som springer efter honom och tar fasta vid vad han säger. Slutligen ska han till på köpet korsfästas. Hans trogna kompisgäng är ovetande om detta men får reda på det av en kvinna som eld i lågor kommer till dem. Ni måste göra något! Han ska stenas! Stenas! Detta kräver handling! De sätter sig genast med penna och papper vid ett bord. När kvinnan ser vad dom gör eller rättare sagt inte gör lämnar hon dem i frustration. Vännerna har möte. Efter alla konstens regler med ordförande, voteringar etc. Tillslut är gruppen klar, de har enats om ett kraftfullt uttalande. Detta hjälper dock inte Brian nämnvärt eftersom han redan blivit korsfäst för länge sen medans gruppen höll möte. Gruppen kommer till Brian och läser upp sitt uttalande. ”Vi stödjer dig Brian, vi kommer minnas dig som en kämpe etc.” Vilken handlingskraft! VILKET SAMHÄLLSANSVAR!


I Karlskrona kommun har det denna vecka varit den stora samhällsansvarsveckan. Eller rättare sagt i kommunen denna vecka har det varit den stora mötesveckan t.ex. kommunfullmäktige, barn o ungdomsnämnd med flera.
Betyder det att vår kommun nu äntligen har blivit den perfekta, bekymmersfria kommunen? Kommunen där det inte finns skillnader på rika o fattiga, inga hemlösa, droger är ett minne blott, konflikter går aldrig så långt så att någon får sätta livet till och alla människor trivs fullt och fast med sig själva och sina liv.
Idag kära vänner har vi lärt oss ordet: Utopi. Den perfekta världen
…tyvärr är den bara en dröm.

Vad ska vi göra då? Jakobsbrevet ger oss en del tips: Lämna kärvan på åkern, rensa inte rent från olivträden, oliver, min pappa brukar berätta hur soldater fick komma och äta hemma hos dom eller få vatten. Verkar som att när Sverige var fattigt under kriget hade folk större vilja att dela med sig. Desto fattigare desto givmildare. Eller ska vi säga det var bättre förr. Bättre då en kärve fortfarande betydde mat. Idag vet ingen vad man ska ta sig till med den där kärven för att göra den till mat så den får väl ruttna.

Vad ska vi göra då? Idag skulle jag säga ge av din tid: Va vuxen på stan, gå med i Seniorer i skolan, Bli kamratstödjare. Gör något konkret någon timme i veckan.

Kommunfullmäktige i torsdags. Stor debatt kring integrationen…inte minst för att SD är tredje största parti här i Karlskrona och liksom eggar upp de övriga i församlingen. Och säga vad man vill om bibeln, att den är en gammal bok, saknar tilltal till oss idag MEN! Angående integrationen har bibeln mycket att säga oss: Du ska inte vränga rätten för invandraren…kom ihåg att du själv en gång var slav i Egypten och att Herren din Gud befriade dig därifrån. Detta står i 5 Mosebok så efter 2580 år är detta fortfarande ett problem!
àDet var bättre förr?

Varför görs ingenting, varför får saker hända. Kanske är det någon annan som ska börja, någon annan än du och jag som ska ta första steget. Och alla möten! Kanske är det så att något annat behöver göras än att ta beslut, bläddra i papper och använda sig av fina ord. Bra att ta beslut också men det räcker inte! Får inte stanna där. àJesus skrev inte. Inte ett ord…eller njo han ritade i sanden vid några tillfällen men vi vet inte vad han ritade. …Det finns däremot inga texter, brev, uppmaningar ord som Jesus själv skrivit. Inget Jesu Evangelie. Han ägnade sin tid åt handling. Han stängde inte in sig på sin kammare i ett år skrev en bok och sen gick till handling. Nej Jesus var under sina verksamma år ständigt ute! Må Jesus, vi som är här idag, kyrkan aldrig, aldrig tystna.

Jag behövde en nästa, var du där, var du där?
Jag behövde en nästa, var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?


Jag var hungrig och törstig, var du där, var du där?

Jag var frusen och naken, var du där, var du där?

Jag behövde din hjälp, men var du där, var du där?

Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där? (Sv ps 97)



TEXTERNA:

Gammaltestamentlig läsning
Femte Moseboken 24:17-22

Du skall inte vränga rätten för invandraren eller den faderlöse, och en änkas kläder skall du inte ta som pant.
Kom ihåg att du själv en gång var slav i Egypten och att Herren, din Gud, befriade dig därifrån. Därför ger jag dig denna befallning att följa.
Om du glömmer en kärve när du skördar din åker, skall du inte gå tillbaka och hämta den utan lämna kvar den åt invandraren, den faderlöse och änkan. Då skall Herren, din Gud, välsigna dig i allt du gör.
När du har slagit ner dina oliver skall du inte söka igenom grenarna efter fler utan lämna det som är kvar åt invandraren, den faderlöse och änkan.
När du har plockat druvorna i din vingård skall du inte göra någon efterskörd utan lämna det som är kvar åt invandraren, den faderlöse och änkan.
Kom ihåg att du själv en gång var slav i Egypten. Därför ger jag dig denna befallning att följa.



Epistel
Jakobsbrevet 2:1-8


Rika och fattigaMina bröder, gör inte skillnad på människor, ni som tror på vår förhärligade herre Jesus Kristus.
Tänk om det i er synagoga kommer in en man med guldringar på fingrarna och vita kläder och samtidigt en fattig man i smutsiga kläder.
Om ni då bara har ögon för den finklädde och säger till honom: ”Här är en bra plats för dig”, men till den fattige: ”Ställ dig där borta”, eller ”Sätt dig på golvet vid mina fötter” —
gör ni då inte åtskillnad och fäller orätta domar?
Hör på, mina kära bröder: har inte Gud utvalt dem som är fattiga i världens ögon och skänkt dem trons skatter och arvsrätt till det rike han har lovat dem som älskar honom?
Ändå visar ni förakt för den fattige. Är det inte de rika som förtrycker er och släpar er till domstolarna?
Är det inte de som smädar det härliga namn som har uttalats över er?
Om ni uppfyller lagens kungsbud, det som enligt skriften lyder: Du skall älska din nästa som dig själv, då gör ni rätt.

Inga kommentarer: