onsdag 19 september 2007

Landsmötesgudstjänst. 8 sep 2007 Västerås.

En gudstjänst 0745 på lördagsmorgonen innan Folkpartiets Landsmöte skulle dra igång för dagen. Vi befann oss i Västerås domkyrka i ett sidogren och vi fyllde bänkarna. Totalt blev vi nog runt 50 personer (har svårt att uppskatta men ca)

Vi var flera som medverkade i gudstjänsten. Själv hade jag fått äran att sätta psalmer, skriva böner, välja texter och hålla en betraktelse. Till detta kom underbar operaskönsång tillsammand med orgelackompangemang.

1. Välkomnande

2. psalm 767 "Möt mig nu som den jag är, håll mitt hjärta nära dig. Gör mig till den jag ska bli och lev i mig"

3. Text: Joh 20:24ff "Den uppståndne visar sig. Tomas tvivlar" -En av de tolv, Tomas, som kallades Tvillingen, hade inte varit med när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: "Vi har sett Herren", men han sade: "Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag inte." Jesus sa till Tomas "Räck hit ditt finger och stick den i min sida."

Tomas ville, men kunde inte. Han tvivlade. Han stod framför honom, han som hade dött... Men är det sant? Kan han leva efter döden? Tomas var tvungen att fråga: Han frågade om han kunde få känna på Jesus sår, se om de var äkta. Om han bara fick känna att såren var äkta skulle han våga tro. Skulle han våga lyssna till den Gud han hoppades var verklig.

4. Sång. Underbar sång

5. Text: 1 Kung 19: 5-12 (främst 11-12) Elia är på flykt....han kommer fram till en grotta och stannar där över natten. Då kom Herrens ord till honom: "Varför är du här Elia?" Han sa: "Jag har gjort mitt yttersta för Herren härskarornas Gud. Israeliterna har övergett ditt förbund, rivit ner dina ltaren och dödat dina profeter med svärd. Jag ensam är kvar, och nu står de efter mitt liv."
Herren sa: "Gå ut och ställ dig på berget inför Herren. Herren skall gå fram där." En stark storm som klöv berg och krossade klippor gick före Herren. Men Herren var inte i stormen. Efter stormen kom ett jordskalv. Men Herren var inte i skalvet. Efer jordskalvet kom eld. Men Herren var inte i elden. Efter elden kom ett stilla sus.

6. Betraktelse: (fritt ihågkommet i stolpar...) "Allt beror på vad vi lyssnar efter"

En indiankvinna kom på besök till Västerås, till en vänninna. De båda kvinnorna vandrade sida vid sida längs med en gata mitt inne i centrum bland trafikbuller, människovimel och affärer.
Plötsligt stannade Indiankvinnan upp: -Åh, jag hör en Syscha! Vänninnan svarade att -Det är omöjligt ingen kan höra en Syscha i detta bullret. De fortsatte gå.
Efter några steg stannade Indiankvinnan igen: -Jo! Jag hör en Syscha! Hon tog några snabba steg till andra sidan gatan. Utanför en affär stod en stor kruka med en växt i. Under ett av bladen på växten tog kvinnan fram en Syscha. -Helt otroligt, utbrast vänninnan! Du måste ha en sjukt bra hörsel, övernaturligt utvecklad.
Indiankvinnan skakade på huvudet. -Nä, nä min hörsel är inte annorlunda än din. Allt beror på vad vi lyssnar efter. Se här! Hon tog upp några mynt (VILKET jag också gör medans jag berättar) slängde dem på gatan så det studsade iväg med det klingande ljudet mynt ger ifrån sig (i en tyst kyrka med stengolv klingar det ganska bra). Alla människorna som stressade förbi på gatan vände sig hastigt om....Se där, sa indiankvinnan! Allt beror på vad vi lyssnar efter!

"Allt beror på vad vi lyssnar efter" Påtagligt inte minst för oss politiker. En del kan det vara rent livsfarligt att lyssna på:)

Är det farligt att lyssna till Gud? Blir alla som vill följa Guds röst/ord fanatiker? Terrorister?

Elia ville möta Gud! Han gick ut i stormen, jordskalvet, elden, där skulle han möta sin kraftfulle Gud. Tillslut...mötte han Gud, i den stilla susningen.

Tomas ville tro men han behövde bevis! Bara han fick ta på såren. Vissa av oss kan känna igen oss. Vi behöver bevis! Bara vi kunde få något tecken från Gud, ett tecken som gjorde att vi kunde vara säkra, veta. Ett tydligt tecken från Gud då skulle vi våga tro. GUd kan du tala lite högre!

Jag säger allt beror på vad vi lyssnar efter. Vill vi höra Gud i våra liv? Vill vi bli medvetna om att Gud är här, nära oss? Jag tror inte det är farligt att lyssna på Gud. Allt beror på vad vi gör och lyssnar efter. Amen

7. Sång

8. Förbön:

Gud, i bön kommer vi till dig denna morgon. Vi kommer precis sådana vi är med allt vad vi bär med oss, ta emot oss och våra böner.

Vi ber för oss som är samlade här idag. Gud du känner vårt innersta, du vet vad vi ber om, vad vi behöver för stöd, hjälp och kraft denna dag. Var med oss under detta landsmöte och gör oss kloka.

Gud, du ger oss livet att dela, jorden att vårda och en mänsklighet att tjäna. Hjälp oss att tillsammans forma ett samhälle, där frihet och fred, rättvisa och sanning får råda. Gör oss uthålliga och djärva i kampen för ett liv i gemenskap, där var och en är sedd och älskad. När vi är svaga är du vår styrka.

Vi ber för världen. Gud hjälp oss att bli goda förvaltare av den värld du har skapat. Visa den väg vi ska gå för att undvika fler miljöförstöringar och få en grönare, friskare värld där människor kan växa och leva tillsammans. Vi ber för goda möten mellan världen människor. Vi ber för dem som arbetar för bred och rättvisa och gemenskap över alla gränser. Där konflikter, krig och katastrofer härjar kom med ditt ljus och skänk oss människor ditt framtidshopp.

Gud vi ber för oss människor som har makt att förändra. Ge oss mod och en god vilja att verka för ett gott samhälle åt alla människor. Gud vi ber dig att leda och välsigna oss alla.

9. Fader vår, Välsignelsen. Psalm 61 (Lågorna är många) Sång och Sändningsord.

Har fortfarande en go härlig känsla i magen när jag tänker tillbaka på denna gudstjänst.

AMEN

Inga kommentarer: