söndag 29 juli 2007

Predikan -Andlig klarsyn. 8:de söndagen efter trefaldighet. 29/7 2007

Tillhörande texter: Ords 7:1-3, 1 Kor 3:10-15, Matt 7:22-29.

Predikan Andlig klarsyn 8 sönd efter Trefaldighet 2007.
Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem… Jesus är hård i dagens text. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare. På andra ställen har han sagt, Vik hädan Satan. Stick. Vilka är det som Jesus säger dessa ord till? Jo till dem som har hört hans ord men inte handlat efter dem. …oops … Låt oss stå upp och Höra dagens Heliga Evangelium…försent mina vänner försent… vi har alla hört mer eller mindre. ((You can run but you can´t hide. (Du kan springa, men du kan inte komma undan) )) Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem är som en klok man som byggde sitt hus på berggrund. Vad ska vi göra? Ska vi kontakta Extreme Home Makeover? Eller. Lägga oss ner på marken och ge upp? Jag vill citera en kollega från Härnösands stift: ”Jag försöker, så innerligt, hålla mig fast vid orden, fast vid sanningen. Jag försöker så innerligt och krampaktigt hålla fast vid orden, att jag inte kommer längre, av rädsla för att orden ska tappa mening när de blir till handling, när de blir till verklighet.” Kan det vara så att vi fastnat i vår strävan efter att göra och vara rätt. Kan vi ibland glömma bort att dagens Heliga Evangelium inte får liv, inte får en verklighet om det inte bärs med ut härifrån kyrkan, möter ett sammanhang. En klok människa har sagt: Be, ja be absolut! Men glöm inte bort att röra på benen samtidigt! Idag handlar det inte bara om att röra på benen utan röra dem i rätt riktning. Mot Jesus, berggrunden. Andlig klarsyn. Handlar om att kunna skilja på gott och ont. Kunna tolka Guds tilltal. Ett tilltal som kommer till oss till exempel genom dagens texter. Kunna tolka dem till att det handlar om Guds vilja, inte min. För att citera min kära kyrkoherde i onsdags då han sa: Att tolka texter så att de passa mig är inte Andlig klarsyn det är Andlig dimsyn. Jesus ord: Vik hädan Satan. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare. Är tillspetsade formuleringar. Han visste helt klart vilka han mötte. Vilka som gick mot Gud och vilka som var påväg bort. Vi kanske inte är lika klara på vem vi kan säga försvinn till bara sådär. Jag är inte människa nog att kunna säga ”Vik hädan Satan. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!” Jag är inte människa nog, Jesus var det. Jag, vi som människor har en strävan mot en Andlig Klarsyn. Mot att kunna skilja på rätt och fel. Mot att kunna säga Ja och Nej tack. Denna strävan har vi då vi har hört hans ord och vill handla efter dem. Vill avsluta dagens predikan med att be en bön tillsammans med er. En bön som jag brukar börja mina dagar med, mot den Adliga klarsynen:Gud –än så länge har jag idag varken skvallrat eller tappat humöret. Jag har inte varit sur, elak eller självisk. Men om några minuter är det dags att stiga upp ur sängen och från och med då kommer jag att behöva en hel del hjälp. Amen.

Inga kommentarer: