söndag 22 juli 2007

Krischansta nationstidning Tuppluren vt 07

Tuppluren vt 07 Präststuderande Anna Ekström

Ingress: Jag kan inte dölja det.
Jag är kristen och blivande präst.
Det syns inte på mig
förutom ett litet kors
hängandes i en tunn silverkedja
runt min hals.

Ah, du är student…och kristen…men tror du på Gud? Rakt av skulle jag aldrig svara ja på denna fråga, men! När det handlar om att en av Krischans spääxare också kan vara kristen tar jag gärna alla missförstånd, förutfattade meningar och svarar med ett rungande: Ja! Jag tror på Gud. Inte för att jag tror det ger mig förtur till himmelen utan för att det gör mitt liv roligare.Eller ja, roligare och roligareJ.

Det finns få studentsammanhang då det egentligen är en fördel med att vara kristen. Till exempel: Prova på att gå ut en kväll utan att fastna i djupa religiösa diskussioner –Vad pluggar/jobbar du med då? Det är kört direkt! Frågorna brukar komma likt en automatisk räls: Får jag ha sex innan äktenskap? Får jag svära, festa… även på spääxfester? Tror jag ordagrant på 1 Mosebok/skapelseberättelserna? Ska homosexuella få gifta sig i kyrkan?

Har ni någon gång varit med på en riktig spääxfest vet ni redan att jag, likt andra spääxare dricker, drygar och sjunger. Svär? Ja det händer och beror oftast som för många andra på ett för stunden sviktande ordförråd. Men det de flesta inte vet är att ett av mina största intressen är bibeltolkning. Tråkigt! Menar någon. Underbart! Säger jag. Underbart för att alla människor oavsett livstolkning har en åsikt kring bibeln.

Många tycks också tro att vi med bibeln hjälp kan hitta ett svar på våra livsfrågor. Vilket till viss del är sant men i verkligheten får vi aldrig bara ett svar utan flera. Till exempel innehåller bibeln inte bara en skapelseberättelse utan två. En där mannen skapas först, därefter kvinnan och en där mannen och kvinnan skapas samtidigt… typiskt nog har samhället ofta framhållit den första, liksom lyft upp bibelställen där kvinnan ska lyda mannen och inte ställena där mannen ska lyda kvinnan. Detta är för mig exempel som säger att samhället behöver fler ”riktiga” bibeltolkare. Vidare tror jag på bibelns berättelse i 1 Mosebok att Gud skapade världen, men inte hur, det överlämnar jag till Darwin.

En härlig fördel med att vara student och kristen är dock att jag alltid kan ha min Gud, min gudsrelation med mig och utmana andras. Många studenter och vuxna har fortfarande kvar sin barnatro a la ”Skäggig gubbe på ett moln” Men gud! Vilken tråkig gudsbild! Dessutom faller den pladask mot våra logiska sinnen och andliga behov, vi kan inte ens ha in den i möblerade rum.

Nej! Det gäller att ha en gudsbild som pallar av en spääxföreställningshelg med snusklubbning, sprit, fester, lite sömn och sånger som ”klitoris är bra att ha”. En sån Gud är det jag vill ha en relation till! En Gud som överlever att bli kritiserad, diskuterad och leva med mig i allt som händer.Dessutom för att svara på alla räls frågor tror jag inte på celibat innan äktenskapet för min del… inte minst för att jag inte tänker gifta mig förrän heterosexuella och homosexuella får gifta sig under samma premisser. Amen!

Faktaruta: 25 år, född/uppvuxen i Karlskrona/Blekinge.
Blir präst den 10 juni kl 1100 i Lunds domkyrka.
Medlem i nationen sen ht03 med i spääxet sen ht 03.
Nu ht06/vt07 regissör i spääxet Leonardo. F
år ofta spela fula gamla tanter! Utom nu till våren, då jag faktiskt ska bli riktigt söt. Hur? Med smink såklart!

Inga kommentarer: