söndag 22 juli 2007

Midsommardagens predikan 2007

Idag finns det nog många här som skulle hålla med mig om att livet är en dans. Att Dans det är något som engagerar hela oss, våra sinnen och våra kroppar. Det är något vi gör tillsammans.

Det finns ett uttryck som heter att ”liver är som en dans på rosor”. En dans på rosor…jag som har upplevelsen av att rosor är ganska taggiga och sticksiga och absolut inget jag skulle vilja dansa på iallefall inte barfota, jag fick lov att fråga min mor huruvida uttrycket var positivt eller negativt. Positivt såklart! Fick jag som svar.

Livet är som en dans. Och den dansen kan se olika ut. Vi kan själva välja hur vill vi dansa, häftigt eller lugnt och Vem vi vill ska styra den? Om vi vill dansa ensamma, med Gud eller med andra människor.

Jag har själv dansat lite grann mest bugg och foxtrott men även lite folkdans som vi ska få vara med om här senare (och jag kan säga såhär mellan oss att dansgolvet är det ända stället där mannen får bestämma över mig). Men det finns ju så många olika sorters dans och här har jag en beskrivning på hur linedance går till:

1. Sätt fram vänster fot
2. Vänd 1/4 varv till höger
3. Stampa med vänster fot intill höger
4. Stampa med höger fot intill vänster
5-8. Upprepa
9. Kliv till vänster med vänster fot
10. Stampa med höger fot intill väster
(OBS! Lägg inte över vikten på höger!)

Ahh…mitt i all denna kaos av tå och fot förflyttelse kommer Jesus ord till mig som en befrielse. Gör dig inga bekymmer! Gör dig inga bekymmer för mat, dryck, kläder eller dansstegen. Han säger Jag leder dig jag för dig genom livets dans.

För att det ska bli en dans behöver någon bjuda upp. Det finns en kavaljer eller dam som alltid står där och vill dansa med oss. Frågan är om vi svarar ja, Om vi vågar träda in dansen tillsammans med Gud? Gud är den som alltid bjuder upp, som vågar dansa med oss genom livets alla skeden och inte springer sin väg så fort vi inte kan dansstegen eller trampas på tårna.Dans kan betyda mycket.

Min morfar som är 83 år gammal tycker väldigt mycket om dans hans ögon lyser upp bara man nämner ordet.Och snart idag ska här bli dans (kanske en svängpolska, veva vadmall eller daldans med turer). Hamboringens folkdanslag är här och ska svänga om sina lurviga. Jag vet inte om vi alla får plats här/Det är ju en uppvisning men det är fritt fram att spritta till inombords och hänga med i dansen!

Och för att det verkligen ska bli en dans på rosor, att vi inte ska göra oss några bekymmer om det, lägger jag en liten ros här som ni gärna får dansa på, jag har tagit av alla taggar. Välkomna att träda in i dansen tillsammans med Gud.(Efter dansuppvisningen var rosen helt utdansad över hela gräsmattan!)

Inga kommentarer: