torsdag 20 mars 2008

Skärtorsdagens kvällsmässor 20/3-08

En hel timme är det kvar tills gudstjänsten börjar. Har ingen aning än om denna predikan kommer hålla eller om jag ens kommer hålla den som jag tänkt/skrivit. Det får vi se:)


Predikan

I tisdagskväll blev en plåt färdig i ugnen före den andra. ”Vi delar väl muffisarna rakt av?” Försökte jag med ungdomarna. Från tjejerna vars plåt var färdig kom det genast protester: Aldrig i livet! Våra muffins går ju att äta! Killarna fick sitta och vänta på muffins en stund till.


Paulus har fått problem med församlingen i Korinth. En av de första kristna församlingarna. Problemet uppstår vid deras sammankomster.
”Vid era sammankomster går det inte att hålla Herrens måltid, för var och en tar genast för sig av sin egen mat, och den ene sitter hungrig medan en andre har druckit sig berusad.”

Kanske är Paulus ord aktuella idag?! Vissa roffar åt sig medan andra står utan. Det finns bord som är överdukade med läckerheter denna helg. Det finns hem som inte ens har något bord. Jag brukar påminna mig själv om att Gud har inte skapat en värld med för lite mat! Den finns!


Skärtorsdag. Jesus äter en sista måltid med sina lärjungar. I tre, fyra år har de firar påsk tillsammans. De har skapat en tradition kring hur deras påsk brukar firas. Lärjungarna frågar: ”Var vill du att vi skall ordna för påskmåltiden för dig?” Dvs frågan är inte hur de ska ordna, hur det ska bli…det vet de redan.

Det ska ske mellan skymning och mörker. Ett årsgammalt lamm/killing slaktas, blod på dörren och kläderna uppfästa. Ljus tändas och bröd brytas.
Och sen, det förväntade som bryts till det oväntade!

”Tag och ät, detta är min kropp!” Ord som inte brukar vara där. Så har vi aldrig gjort förut. Det är något nytt!

Vi är vana vid det, för oss har det alltid firats mässa i kyrkorna. Men för oss var det också nytt en gång. Första gången vi skulle ta nattvard…hur var det då? Magiskt? Overkligt?
Jag kom ihåg att jag tyckte inte det hade känts något särskilt, det var inte det där stora som man kanske hoppats på, men det var fint att det fanns en liten Jesus på några av bröden. En annan ung tjej sa: ”Och man gör det väl för att man vill fyllas av Gud istället för sitt ego. Att Gud ska ta plats i mig och leva i mig, att jag vill möjliggöra det?”

Enkelt vin och bröd sjunger vi i en psalm. För mig är det viktigt att nattvarden är en vanlighetshandling, vin/bröd. Vi behöver inte ha en massa redskap, hokus pokus. För det finns något oerhört stort och Kristuslikt i att ta det allra vanligaste, mat och dryck, det som alla människor oavsett förmågor och handikapp hanterar. Och det kräver gemenskap! Det andra vi inte kan vara utan. I tisdagskväll när vi delade muffins eller försökte dela muffins hade vi gemenskap. Näring och gemenskap àkan vi inte vara utan.

Och han, som om några timmar är utlämnad åt andras viljor, kanske är detta det sista han får välja själ? En måltid. Hans sista vilja: Att vi ska dela bröd, vin och gemenskap med varandra.
Dikt av Nils Bolander: De lånade krubba.

Inga kommentarer: