onsdag 26 mars 2008

BLT 26/3 -08

Yngsta prästen sprudlar av entusiasm

BLT-reportage i går 22:30 Uppdaterad i går 23:32 Hon sprudlar av entusiasm. Att hon brinner för sitt nya yrke går inte att ta miste på. Anna Ekström är Blekinges yngsta präst. 26-åringen gör sitt kyrkoadjunktsår i Nättraby församling.


Foto: Bengt Pettersson Anna Ekström går gärna ner i mittgången under sina gudstjänster i Nättraby kyrka. Blekinges yngsta präst är övertygad om att kyrkan får en ännu större betydelse i framtiden och ska finnas där för människorna.


Tankar på att utbilda sig till präst började hon få redan i 15-årsåldern.– Det var i samband med konfirmationen. Jag tänkte börja studera redan efter gymnasiet.
Diskussioner med präster ledde till att hon började tänka om.– I mina överväganden fann jag att det skulle vara lämpligare om jag väntade några år. Så jag började en lärarutbildning i Kristianstad.Målsättningen att läsa till lärare tog dock ett abrupt slut.– Varför skulle man inte kunna bli en ung präst? Varför skulle jag vänta tills jag var 40 år?
Redan till vårterminen 2002 påbörjade den beslutsamma tjejen från Lyckeby sina universitetsstudier i Lund.Uppväxten där det gavs tillfällen till samtal med kvinnliga präster medförde att hon blev överraskad när hon i samband med utbildningen fick vetskap om det kvinnoprästmotstånd som många lärare på universitetet gav uttryck för.– Jag hade ingen aning om att det fanns ett sådant motstånd! Kyrkan kunde inte påverka vilka lärare som anlitades av universitetet eller vilka åsikter de stod för. Åtta kvinnor och en man prästvigdes förra våren efter 5,5 års studier.



Foto: Bengt Pettersson Till sommaren avslutar Anna Ekström sitt pastorsadjunktsår i Nättraby och Hasslö församling. Trivseln i församlingen har gjort att hon sökt en ledig komministertjänst.


Trivseln i Blekinge gör att Anna Ekström gärna fortsätter i Nättraby församling till hösten när hon avslutat sitt pastorsadjunktsår.– Jag har sökt en ledig tjänst som komminister. Då kan jag få möjlighet att fortsätta arbeta med barn och ungdomar.

Sen tonåren har hon arbetat med konfirmandgrupper.– Tonåringarna har blivit öppnare. Som en följd av ett förändrat samhällsklimat är tonåringarna betydligt nyfiknare nu än för tio år sen. Det är härligt med alla diskussioner som uppstår nu när många tonåringar gör ett eget val i och med att kyrkan inte är lika given längre.

Med stort intresse följer Blekinges yngsta präst debatten om homosexuella vigslar i kyrkan.– Jag har inga problem med sådana vigslar. De som anser att definitionen av äktenskap är mellan man och kvinna ska respekteras.

Viktig roll i samhället Hon är övertygad om att kyrkan kommer att ha en viktig funktion även de närmaste decennierna.– Kyrkan har en betydligt starkare ställning i dag än på 70-talet. Då trodde många att kyrkan skulle vara försvunnen vid det här laget. Kyrkan kommer även i fortsättningen att finnas för människorna.

Som den moderna präst hon är vill Anna Ekström också vara nära sina församlingsbor när hon förrättar gudstjänster.– Jag står gärna ute i mittgången. Framme vid altaret står jag inte så mycket. Det känns mer naturligt för mig att befinna mig nära dem som besöker kyrkan, säger hon och står med händerna i sidorna och utstrålar vad som kännetecknar dagens unga präster som på ett ännu kraftfullare sätt vill vara en viktig part i samhällsutvecklingen.


Inga kommentarer: