söndag 30 december 2007

Julspel 24 dec kl 1100

(Ungefär 100 personer var samlade i kyrkan denna julaftonsförmiddag, massor med barnfamiljer, föräldrar, morföräldrar, konfirmander och deras föräldrar och de som brukar gå i kyrkan)

Höll predikan rätt spontan och fritt....vilket gör det lite svårt att komma ihåg allt som precis gjordes och sas:) Rätt säker är jag iallefall på att vi precis hade spelat julspel, jag hade varit herde och var nu iklädd den vise mannens kläder, mina julspelsvänner står fortfarande framme med mig.


Ja! Det blev en pojke!

Och här framme står en hel del modiga personer.
Josef, Maria: Två väldigt modiga människor. Som båda fick besök av änglar. Josef gick inte ifrån Maria, han stannade kvar. Maria… kanske 14 år...var modig. Hon svävade i livsfara –få barn utan att ha en man…hon riskerade att bli stenad. Hon förstod att hon hade fått ett uppdrag, hon vågade säga ja! Och Josef han stod för sin kärlek till Maria. Tog på sig rollen som styvpappa ”You not my father” väldigt modigt och bra gjort!

Hedarna: Tror ni att hedarna är vana att det kommer änglar till dem? Hur ofta tror ni det kommer änglar till hedar? (här ropar något ”Noll gånger” …noll gånger! Tror ni inte att änglar har kommit till hedar åtminstone någon gång ”En gång” ropar flera barn samtidigt. En liten kille ropar: ”Hundra gånger” Wow kanske hundra gånger…eller som min lillebror skulle sagt ”Tusen”) Tänk att de vågade, undrar om de alltid minns den dagen i hela sina liv? Djärvhet, mod.

Vise männen/kungarna: De gick först fel…var på jakt efter judarnas nya konung. Gick till kejsaren i palatset. De hade med sig presenter till en kung. Undrar vad de tänkte när de kom till ett stall. Tror ni presenterna hade sett annorlunda ut om de vetat att de skulle ner i ett stall? Brukar ni ha med er Guld när ni går till ett stall? (inget svar) …Erik! (en av mina konfirmander) Brukar du ta med dig guld till stallet? ”Eh…vet inte, jag har aldrig varit i ett stall”…Har du aldrig varit i ett stall!? ”Nä tror inte det” Ok men om du tänker dig in i situationen. Tror du det brukar finnas små söta gulliga bebisar i stallen?


Hur är det har någon fått besök av någon idag? Wow har ni sett min önskelista!? (rullar fram ”världens längsta” lista). Har ni skrivit önskelistor nu till jul? Skriver ni listor året runt eller är det bara vid jul?
Här står en väldigt söt ängel. Önskar du dig saker flera gånger under ett år eller bara vid jul? ”Bara jul” Aldrig annars under året? ”Nä”….ok jag behöver en mer egoistisk person. Erik! Önskar du dig saker mer än bara vid jul? ”Jo” Och vad gör du då? ”Vet inte” Brukar du skriva önskelistor året runt ”Nä” Finns det någon du kan komma på som du skulle kunna vända dig till när det liksom inte är jul med dina önskningar? Tänk nu på att det är en präst som frågar. ”Be, kan man väl göra…eller. Till Jesus eller så” Precis! Guldstjärna!

Jesus är aldrig långt borta. Det längsta Jesus kan vara ifrån oss är det här avståndet (tar Maria i hand som sitter längst fram på sin stol och börjar dra och se hur långt jag kan förflytta mig bort/runt henne samtidigt som jag håller i hennes hand). Se Jesus är alltid väldigt nära oss. Det enda vi behöver göra är att sträcka ut en hand, knäppa dem.

Och nu ska vi bli Jesus här allihop för en stund…innan ni hinner klä ut er till en massa andra saker.

Res höger hand, och vänster. Sen vänder vi oss till den som sitter där bredvid, jättebra! Kram! För om vi kramas gör vi det som Jesus ville att vi skulle göra, sprida värme, glädje Amen.

God Jul!

Inga kommentarer: