måndag 3 december 2007

1:a Söndagen i Advent. 2007

1:a Söndagen i Advent. 2007

Vi är väl enna Traditionalister! Överallt idag tvingas kyrkan göra samma sak år ut och år in. "Hosianna Davids son"... Samtidigt som kyrkan får en hel del skit för att den aldrig förändrar sig. Traditionalister. Jag får inte ihop det. Men det var inte det vi skulle prata om idag.

Fast! Likt vi har förväntningar på hur gudstjänsten skulle vara idag, de klassiska psalmerna etc.

Hade folket på Jesu tid förväntningar om hur det skulle vara, hur det skulle bli då Messias, Jesus kom. Varför Jesus behövde komma hade man helt klart för sig. Landet var ockuperat av det romerska imperiet etc. drömmen om befrielse var påtaglig. Däremot var man inte helt eniga kring hur Messias skulle komma.

Igår hade vi konfirmanddag med tema jul. Och igår kan jag säga att vi var helt eniga om hur Jesus kom. Det var ju på en åsna, det står ju i bibeln. Däremot varför! Varför behöver Jesus komma? Det som var självklart då har lyckats falla bort. Varför väntar vi nu i Advent på att Jesus ska födas? (räcker det inte med tomten?)

En snabb liten berättelse om varför Jesus, Gud behövde födas som människa:

-SVAMPPLOCKAREN. (för att läsa berättelsen se inlägg den 3 dec 07)

Gud kan inte kommunicera med oss via en hand från himlen etc. Gud är tvungen att komma till oss som en människa.


Jesus driver med alla storstilade maktsymboler. Han behövde ingen flott kamel och titta ner på folk, ingen tjusig stridshäst för att visa sin makt. På åsnan förblir han i ögonhöjd för människorna han passerar.

Jesus ber sina lärjungar hämta och säga:

”Herren behöver dem, men han ska strax skicka tillbaka dem.” –Orden till att låna Åsnan . Herren behöver dem! Jesus hade inte varit den han var, kristendomen hade inte varit det den är, vi hade inte fått sjunga Hosianna Davids son om vi inte hade haft just denna figur. Vem?

Åsnan!

Precis! Låt oss alla bli åsnor för ett slag. (mina kära kollegor sa: Åsna, det gör du lätt Anna. Men för att göra det lite mer tydligt: Tar på en handåsna)

Välkommen åsnan!

Åsnan var som ni säkert hört sägas är en symbol för ödmjukhet, oskuld och frid. Precis det djuret Jesus behövde för att visa sin speciella makt.

Och här på min hand har jag nu världens kändaste åsna. Tänkte börja med en sportfråga:

-Hur känns det?
-Jo det var en speciell dag, det hade jag på känn. Jag och mamma stod och åt hö. Då kom det in två män i stallet. Jag tänkte. Jaja de ska väl hämta hästarna som vanligt. Aldrig att de skulle behöva en åsna som jag. Men då! Männen gick förbi hästarna kom fram till oss åsnor och sa: Idag behöver vi er hjälp!

(Ej som åsna): En härlig tanke, att behövas. Att vi trotts att vi är lite tjurskalliga, envisa, gråa och omedgörliga så behöver Gud oss! Gud behöver oss åsnor


Rimmad åsna av Thomas Jacobsson

Jag med fölet vid vägen stå

Jag som ingen ville rida på

Efter dagens slit är jag trött

Lasten på min rygg har nött

Jag har gott om foder och vatten

Men jag längtar mest till natten

Att få vila min trötta kropp

Tills solen åter stiger opp

Från gatan hörs rop och skratt

Har folkhopen fått fnatt?

Nej, här kommer det en man

Leder mig genom hopen fram

Till en kung så stilig och lång

Från folkhopen ljuder en sång

De alla sjunger Hosianna

Han sätter sig upp meddetsamma

Jag undrar hur skall detta fortskrida

Det är ju på hästar kungar brukar rida

Då jag tänker, han kan ej på häst trona

För han har ju ingen kungakrona

Han är kung men med en annan makt

Mäktigare än någon världslig statsmakt

Jag fick uppdraget att honom bära

Jag förstår att det är en ära

När jag går genom Jerusalems port

In till något ofattbart och stort

Jag går så stolt där på vägen

Där som folket lagt ut kläden

Jag förstår att han är en vän till alla

Alla som vill Gud åkalla

Honom vi hylla nu i Advent

Nu när vi första ljuset tänt

Tusen år sedan asadyrkan

Tack gode Gud för kyrkan.

Tack för att Jesus är här

Han som har dig kär.

Amen

Inga kommentarer: