lördag 12 mars 2011

Jonas Helgersson: 7 saker jag lärt mig som CP-skadad

Jonas Helgersson Karlskrona Konserthus 12 mars 2011

Tycker ni att jag pratar konstigt? Det är för att jag är från Malmö, alla pratar konstigt där, det är det bästa med Malmö. Ni i Blekinge pratar inte så snyggt ni heller

Jag är äkta Cp! Ingen fejk! Gissar att alla här inne har sagt – Ah du är CP! Men jag är ingen fejk! Jag är äkta

Celibrat pares- latin inte danska betyder= Hjärnskada! Det är sexigt:) Inte det man säger på första dejten Hej jag är hjärnskadad. Kul att träffas. Det är ngt för tredje dejten.

Tror ni att jag är bra på att skriva sms?

Äta med pinnar…varför!? Testat äta med pinnar…men nä.

Sms kan inte skriva

Idag är jag gift. Tack för det. Lyckligt gift Träffade frugan för 6 årsedan. Vi fikade. Efter fikat skulle skriva ett sms…tänkte skriva…”jag gillar dig mkt” men…min mobil hade T9…och T9 är inte handikappanpassad alls…de skriver orden automatiskt …Jag gillar dig mkt. Tyckte T9 att jag skulle skriva Jag gillar dig naken… Inte jag , utan T9…

Jag skickade iväg det utan att hinna ändra och fick panik….ah…jag har ju inte sett henne naken….så det var lite 50/50… Jag lyckades skicka sms:et till fel mottagare… det var inte Hanna som fick det…det ar en nära släkting….det blev en stel jul…han titta inte på mig ngt:)

En inblick i livet.

Mitt liv kan verka konstigt, möter mkt fördomar, mkt taskiga personer som inte tycker jag kan snacka. Det livet lever jag.

Syftet .7 stycken saker som hjälp mig i mitt liv. Och kanske det kan hjälpa dig litegrann.

1. Jag måste inte heta Ernst Kirchsteiger för att vara lycklig.

(gubbe i tv som försöker vara perfekt och kan allt) han kan allting, måla om hela huset med högerhanden ocsh amtidigt som han gör en laxpaté. Stackars alla medelålders män som måste titta på detta…stackars…inte lätt att jämföra sig med Ernst.

Lätt att jämföra sig. Ahhh varför är jag som jag är..och tycker att ngn i klassen är mkt bättre…åh om jag bara hade dina plugg/hon pluggar hal tiden..hon är duktigt, jag är inte det.. Lätt att tänka att alla andra har det så mkt bättre än jag.

Jag vill säga till dig: du duger exakt som du är. Du behöver inte bli ngn annan än dig.

Det är lite pinsamt när vi försöker bli någon annan, det är ganska lätt att upptäcka när man inte är sigsjälv, lätt att avslöjas, det där tycker inte du, det tycker du bara när du är i ditt gäng. Lätt att vara kaxig när är i ett gäng. Då kan man tycka alla möjliga grejer. Men frågan är vad tycker du när du ligger där i sängen ensam. Tycker du att…ah jag duger inte, jag är kass, jag vill uppmuntra dig idag. Alla här inne. Alla här inne har ett liv som är värt att leva. Om jag kan gilla mitt liv kan du också gilla dit liv!! Det är det första jag lärt mig

2. Jag får fokusera det jag kan

Lätt att tänka, jag kan inte det, inte det, inte det, ja just det!...det där kan jag inte heller. Lätt att änka ahhh vad kan jag. Jag har haft ganska jobbigt med dessa tankar. Varför kan jag inte det jag vill, varför kan jag inte det. Är det ngn som kan sowboard..någon som kan det…ah du lever ett lyckligt liv. Jag skulle vilja kunna åka snowboard, jag kan inte sitta på huk. Försökt och försökt…frågan är kan man leva ett bra liv utan att sitta på huk? Kan man!?!? Ja…lite tveksamt.

Det är ganska dumt att fokusera det man inte kan…ungefär lika dumt att säga vad jag heter…hej alla…jag heter inte Kent…nähä, tack för det:) Ursäkta där det ngt annat du inte heter…jag kan skriv ett hel bok om vad jag inte heter…vem hade läst den boken? Ingen…ganska onödigt.

Tänkt att sticka till Ica, och så skriver du en lista på allt du inte ska ha…. Texta det när du har mkt tid…jag ska inte ha kanelbullar…nähä vad säger det…du kommer stanna ganska länge i den butiken om det enda du vet är att du inte ska ha kanelbullar..samma i livet: fokuserar du det du inte kan kommer du stanna. Fokusera det du kan. Alla kan inte allt, alla kan något. Vad kan du!?

Jag har lärt mig saker som jag inte trodde: Oj titta att jag kan detta. T.ex. jag har lärt mig köra bil… Jepp. Jan säga att jag inte gillar att jag kör bil..som polisen. Du kanske har en mamma o pappa som har polis håll för öronen. Jag har haft lite otur att jag mött fel poliser

En polis som stanna mg och titta: Ah… är du nykter.. Han bara sa det, rakt ut… Och jag tänkte.. Det ser du väl att jag inte är nykter…jag druckit många öl, tisdag förmiddag innan jag sätter mig i bilen.

En annan polis trodde mig inte när jag sa att jag var nykter. Kan jag sätta mig i bilen..han satte sig och lukta. Var väldigt nära munnen..Jag sa: nej tack! Nej tack, jag är gift.

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna flytta och lära mig ta på mig kläderna. När jag var lite fick jag hjälp att ta på mig kläderna. Satt i rullstol tills jag var 13 år. Fick hjälp med kläderna när jag gick på gymnasiet.

När jag var lite kunde jag inte säga ngt. När jag var 5 år kunde jag säga 2 ord: mamma och glass..stackars pappa. Man kan utveckla mkt mer än vad man kan t ro! Det viktiga är inte vad du inte kan, utan det viktiga är vad gör du med det du kan. Och jag ska bara lägga till en liten grej. Detta betyder inte att nästa vecka när du ska sticka till din tyskalektion…ah jag lyssnade på Jonas Helgersson och jag ska fokusera det jag kan…jag kan inte tyska….hejdå….och på matten…hejdå… Det betyder det int:) Det är klart att du inte bara ska ge upp, men jag menar i livet, tänker lite lägre…sattsa på det ni kan.

Ursäkta ni fick en dusch (spotta på de längst fram:) ) Överlever ni:)

Innan jag tar nästa punkt.. ni kanske vill flytta er:=

Nästa punkt är lie konstigt, inte säkert att ni fattar nästa punkt

3. Jag måste akta mig lite extra för de snälla tanterna…

Snälla tanker….vet ni varför jag inte gillar snälla tanter…de är så snälla..så snälla. Snälla för sitt eget bästa. När man är handikappad vill man inte bara ha hjälp. Hela mitt liv har alla försökt att hjälpa mig. Alla försökt att vara lite extra snäll…och särskilt snälla tanter.

En gång träffa en snäll tant på stan. Sa: åh jag vet hu det känns. Inget mer… vet ni vad jag sa: Jaha, är du också pollen allergiker…

Snälla tanter kan ge mig pengar. Om jag är ute i Karlskrona i eftermiddag kommer det en tant och ge mig pengar. Det handlar om mynt inga sedlar..skulle gärna ta emot tusen kronor. Ge mig en tia. Hur tänker man, vad ska jag göra med en tia. En kompis, ah Jonas jag är så ledsen… ah, här har du en tia…köp en glass. Så om du träffar en handikappad person efter idag. Försök att se den personen som vemsomhelst. Jaha han har ett handikapp, Jaha. Går inte och klappa honom på huvudet och säger: duktig cp, duktig cp. Utan säger tjena läget ska du med på bio

Jag vill inte ha någon speciell behandling. Jag vill inte att man ska tycka synd om mig. Många som Ah stackars dig stackars dig. Det är inte synd om mig: jag är snygg, har snygga kläder, är lyckligt gift, har et t hus, har världens bästa jobb när jag får träffa dig idag och nästa vecka ska jag till Ödeshög..vet inte vart det ligger men det ska bli kul. Så du behöver inte tycka synt om mig. Tänk om jag hade tyckte synd om dig…det hade du inte gillat: stackars dig: du bor i blekinge…så den tredje punkten.:

Försök at möta alla människor, inte med snällhet utan med respekt. Alla människor längtar efter respekt.

4. Jag är inte min SP-skada

Vem är jag då? Jag är Jonas. Är inte det samma sak? Nä! Det är stor skillnad på sitt handikapp och den man är. På samma sätt om du träffar en som kommer från Pakistan är han inte bara invandrare…det är så lätt att ah..invandrare, handikappad, normänn… stekare. Bliondin..Bella. Det är så lätt att bara sätta en etikett på dig PANG! Jag har haft så mkt etiketter på mig att jag är handikappad, att jag tillhör de svaga, utstötta, och jag vill inte tillhöra en grupp, jag vill tillhöra mänskligheten. Alla är vi människor. Mkt mer än handikappad, invandrare norrländning, till och med stekare.

Har ni sett programmet extreme homemakeover… bygga om hela sitt hus och de får hjälp.. Familjen åker iväg en vecka och sen står det en buss för. Det står en buss mittemellan så det kan inte se huset bara en buss. Hela publiken: Move that buss! Move that buss och det betyder typ: Flytta bussen. För de ser inte sitt hus som de längtar efter, de ser bara en buss…och jag skulle vilja skrika lika högt idag: flytta handikappet! För bakom handikappet finns en unik individ! Alla ni här inne är inga julklappar..du vet på julklappar kan man sätta en etikett…men sätt ingen etikett på mig!

5. Skit händer!

Detta är min bästa punkt. Om du ska me en punkt idag så ta denna. Skit händer….vet du det att om du blir åttio år..då är du enligt statistiken kommer du sitta i sex månader av ditt liv på en toalett. Det är sant. Det har tydligen räknats ut…sex månader av ditt liv på en illa luktande toalett grattis, det är livet, Livet är inte hela tiden:..DANSAR) Du kanske tycke det nu när du är ung..och jag vill inte göra dig besviken…men ditt liv kommer inta bara att innehåller toppar utan ibland kommer du tycka att livet suger… och då, vad gör du då? Ger du upp?

Jag har tagit in i min budget att livet ibland är kasst. Mkt lättare att leva om du tagit in det i din budget. Det kan hända jobbiga grejer. Den bästis flyttar från blekinge, din pappa o mamma skiljer sig, vad händer då? Det finns ingen garanti i livet att allt är en dans på rosor…har ni hört det uttrycket...dans på rosor..o…hur länge är det kul? 10 minuter…

Glida in på en räkmacka… har ni någonsin tänkt på vad det skulle betyda bokstavligt. Tänk om det skulle glida in en jättelång räkmacka, 10 meter lång och jag bara Oj! Det ligger en kille på: och Hej vad gör du? Jag åker på en räkmacka…jaha…är det inte lite geggigt!?

Ibland är vi för negativa mot det negativa. Ta det in i ditt liv att ibland kommer du tycka att nä…det känns som att jag sitter på en toalett…det är sant. Men ge inte upp! Det finns alltid en anledning att leva. Jag säger det igen. Det finns alltid en anledning att leva!

6. Omgivningen betyder allt.

Tänk om du skulle poppa popcorn… du lägger dem i en ugn…tänk om du skulle lägga dem i kylskåpet…vänta ganska länge… de har legat ganska länge, när ska det poppa…åtta år..jag skulle ju titta på tv.

I en ugn..tar 3 minuter så.. pop pop.

Likadant med oss…om vi är i en miljö som inte får dig att poppa…utvecklas…då kommer det att ta tid. Men kommer du till en miljö, vänner etc. där du kan utvecklas,,då kan du poppa!!!

7. Jag försöker se på livet som en fet bonus!

Skrivit en bok. Legat i kuvös. Jag hade ingen egen andning. Kunde inte andas på 40 minuter. 40 minuter ganska länge, därför ligga i kuvös. När jag föddes hände ngt. navelsträngen lossna och hamna runt halsen i fyra varv. Mina föräldrar fick veta att jag skulle dö. Jag skulle få avsluta livet samma dag som jag startade…men titta…här är jag. Efter 33 år som bonus! Skulle vilja säga det: ditt liv är också en bonus. Hur gamla är ni!? ..tyst.. Ingen som vet… 15, 14 13 ”jag är inte 13# ok det var känsligt. Ok du är 15 då föddes du 95, 96. Fråga såhär. Tänkte ni sådär 2.3 år innan, nu är det bra att födas! Nu är det lady gagga, nu är det bra liv…nä ,,,du bara föddes….dina föräldrar hade lite kul en lördagskväll och där sitter du…ungefär så gick det till..så att…livet är en present och eftersom jag är krisen tror jag att det är en present från Gud. Och även om du kallar dig kristen, ateist cyklist artist. Så är det ganska svårt att tycka att…jamen hallå jag förtjänar mitt liv…nä! Du fick ditt liv. Och vet du vad det kan leda till…tacksamhet.

När folk kommer till mig och frågar: hade du inte otur som fick handikapp. Jag brukar säga. Jag hade tur som lever…och detta var allt jag hade att säga. Tack!

Inga kommentarer: