måndag 4 april 2011

3 april 2011 Midfastosöndagen

Midfastosöndagen 3 april kmk 2011. Tema: Livets bröd


3 tanketexter i en ungdomsgudstjänst i Taizéanda


1. Livets bröd - Ett bröd bakat på vetemjöl, rågsikt, korn, gäst och vatten? Ett kornbröd. Kanske är livets bröd ett av de fem kornbröd som i johannesevangeliet tillsammans med två fiskar räcker till över femtusen människor. Fem bröd och två fiskar. Verkligen ett bröd som räcker till många, långt drygare än vilket duracellbatteri eller yes-diskmedel som helst... Livets bröd, ett bröd som räcker till alla…



2. Livets bröd- ETT bröd. Så är vi fastän många en enda kropp, ty alla får vi del av ett och samma bröd.

Vi är många olika människor… hur kan det räcka med ett sorts bröd? Hur kan vi vara säkra på att det passar alla? Jo livets bröd är precis som vissa klädesplagg särskilt halsdukar och mössor där det på lappen i dem står ”One size fits al” Livets bröd är en fantastisk one size! Vi är en kropp, alla tillsammans Kropp=vi kristna = ett samhället = en värld. En kropp som behöver sin mat och Jesus har gett oss livets bröd: Ett bröd: Så är vi fastän många en enda kropp, ty alla får vi del av ett och samma bröd.



3. Livets bröd - Är Jesus kropp, kött och blod. Jesus säger: Brödet jag skall ge är mitt kött, jag ger det för att världen ska leva?

Hur då? Började folket som hörde honom undra… hur ska Jesus kunna ge oss sitt kött att äta? Är det kannibalism han ber oss om? Jesus fortsätter: Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet… Ty mitt kött är verklig föda, och mitt blod är verklig dryck…



Detta sa han när han undervisade i synagogan i Kafarnaum... Så slutar vår evangelietext idag. I bibeln fortsätter texten med lärjungarnas reaktion, kanske inte helt olik några av våra tankar: Många av hans lärjungar som hörde honom tala sa: Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?



Många lämnade Jesus här, slutade följa honom… Det står så i bibeln: Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom… Här gick det förlångt. Att äta Jesus kropp och blod, kannibalism var de inte beredda till. Och jag förstår dem…Det gjorde Jesus också. Han förstod att de fattat bokstavligt, de var inte öppna för liknelser. Det bröd vi äter idag är en symbol för livet, det är bröd med Jesus liv i sig. Drycken är vin med Jesus liv i sig. Vi är inte kannibaler, vi är symbolbärare, bärare av ett stort mysterium. Vin och bröd nattvardens symboler för liv! Sannerligen jag säger oss: Vi får ta del av det eviga livet.

Inga kommentarer: