torsdag 30 juli 2009

Kristi förklaringsdag 26/7 -09

Min välkomstpredikan i min nya församling tema: "Är den nye prästen någe troende?":)


Det var en dimmig förmiddag i november, vi åkte upp på berget! Tabor. Där allt hände. Vi var utländska studenter i Israel/Palestina två från Sverige. Vi var 12 stycken. Vi fick följa med allihop upp på berget. Jesus tog med sig tre….vet inte varför han inte tog med si alla…på berget som den dan vi var där var väldigt dimmigt blev Jesus förklarad! Förklarad vad skönst!?! Äntligen…fast det är klart förklarad betyder nu inte mer begriplig eller förståelig och enklare (ledsen för att göra er besvikna)…det betyder mer att Jesus blev avslöjad!

Jesus var inte bara människa utan också Gud! Och därmed mina vänner tänkte jag ge mig på att förklara Gud! En Guds förklaringsdag…Jesus har haft ganska många chanserJ (dagen firats sen 400 talet och 1450 talet i sverige typ)

Ikon! 2 st!!! (en på Mose när han tar emot Stentavlorna på Sinai berget och en på Jesus/Elia/Mose på förklaringsberget Tabor tillsammans med de tre lärjungarna)

Gud…Gud Gud.

Jag googlade Gud på nätet, internet fick 21 milj 700 tusen träffar ungefär. (Reinfeld fick jag 2 milj 470 tusen träffar.)

Visa papper (på träffar)…fastnade för punkt nummer 3! gudfinnsnoginte.se

Intressant för min nya församling att veta om jag tror på Gud!

”Debatt om religionens och Guds roll i dagens Sverige! à Jätteintresserad av! Kanske är detta dagens Tabor, förklaringsberg!

TEST!! (finns på gudfinnsnoginte.se)

Fråga 1 A: Gud finns nog inte
B: Gud finns nog

2.

Kvinnofrågan:

…märkligt test…verkar vara gjort av ngn som är rädd för religion…Mycket riktigt! Kan någon gissa vilka som stod bakom testet!? -Humanisterna!

En rörelse som står för att religionen ska bort från alla offentliga sammanhand och bara få finnas hos enskilda privata aktörer. Deras hemsida erbjuder, dop, konfirmation, brölllop, begravningar etc. allt på en annan basis! Spännande!

Jag håller med humanisterna om vissa saker:

Att politik och religion inte ska blandas ihop.

Religionsfrihet! Etc!

Kränkningar av människor pga religion etc.

Däremot håller jag inte med om att det är religionen som måste ”bort” för att fixa det!

Religion är inte farligt! Dessutom tror jag att människor som missbrukar religion hittar ngt annat att missbruka och trycka ner mskor med…även om religionen är borta.

Går inte att ta ut bibelcitat från Syrak 25:24 ”Från en kvinna leder synden sitt ursprung och för hennes skull måste vi alla dö” och säga –Aha! Vad var det vi sa! Religionen är ond!

Det är ont att läsa bibeln som fan läser telefonkatalogen eller vad det heter…

Jag är en människa och en präst som står för min tro och min religion som ngt som inte kränker etc! Det gäller att förändra innifrån!

Resultatet på testet: "Du är religiös samtidigt tyder dina svar på att du har ett öppet sinne...därför välkommen att bli medlem och donera pengar.."

Ser fram emot att jobba med arbetslaget här som jag verkligen ser som Religiösa med öppna sinnen!

Diskuterar gärna mer om Humanisterna och religion i den privata sfären. Bl.a. deras intressanta inlägg om att biblar inte ska finnas på hotellrum…men porren gör inget:)


Tillbaka till Ikonen, Kristi förklaringsdag….Jesus var inte den som förtryckte kvinnor eller lät religiösa orättvisor vara…tvärtom!!! Och det är den Guden, den tron vi nu stämmer upp i vår trosbekännelse!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Du skriver: "Tillbaka till Ikonen, Kristi förklaringsdag….Jesus var inte den som förtryckte kvinnor eller lät religiösa orättvisor vara…tvärtom!!! Och det är den Guden, den tron vi nu stämmer upp i vår trosbekännelse"

Jag vill kommentera det,,

Den historiska personen Messias var en Ribi som hette Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.
Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i ”Moseböckerna” [not 1 ] och den förvrängdes sedan av hellenister. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt; och för att följa Messias idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna”.

Ribi Yehoshua var Skaparens son, på det sätt som alla som tillhör Skaparens förbund med Israel är Hans söner. Alltså, andliga söner. Han var inte en "inkarnerad människo-gud". Det är så termen son till Elohim används i den judiska Bibeln. Han var inte gud. [2]

Noter
1.http://bloganders.blogspot.com/2010/07/matteus-517-20-i-den-ursprungliga.html
2.Alla påståenden belagda på hemsidan www.netzarim.co.il

AnnA sa...

Hej Anders, tack för din kommentar och ditt engagemang. Anna