tisdag 1 januari 2008

Nyårsdagen "I Jesu namn" 1/1-08

En mysig upplyst kyrka med mörkret som börjar komma då klockan slår 1600 och vår gudstjänst på årets första dag tar sin början.




Nyårsdagen I Jesu namn. 1 jan 2008. 1600 Nättraby.


Välkomstord: Idag är det Jesus namnsdag, temat är idag: I Jesu namn. Nyårsdagen är bl.a. en böndag för fred.

Inledningsord:
(sker efter första psalmen...vilket idag var ps 1...vi började från början helt enkelt:) )

Nu vänder det. Nu blir det bara ljusare och ljusare. (även om det just nu är ganska mörkt). Årets första dag. Vi börjar från början med psalm ett.
Och till mannen vid ingången till det nya året sa jag: Ge mig ett ljus så att jag trygg vågar bege mig ut i det okända. Och han svarade: Lägg din hand i Guds och gå sedan ut i mörkret. Detta ska vara dig till större hjälp än ett ljus, en större trygghet för dig än en välkänd väg.


Predikan:

Det byggdes en järnväg genom alperna. En tågräls, långt innan det fanns tåg som kunde köra på dem. Hoppet fanns hos dem som byggde den och som såg den byggas att snart skulle komma ett tåg.

Igår och idag har det förmodligen varit (Svenska Mästerkap) SM i nyårslöften. ”Inte äta godis under ett helt år” ”Sluta röka” ”Träna regelbundet” eller vad det nu kan vara. Vissa bryter sina löften i samma stund de ges medan vissa löften kan förändra hela livet.

Det bästa nyårslöftet jag nånsin hört kommer från den här killen (Håll upp bok!): David Lega.

LÄS BAK PÅ BOKEN! "Jag har slagit fjorton världsrekord i simning, men behöver ändå hjälp att ta på mig badbyxorna. Jag är David Lega. Jag är 29 år. Jag är en av de mest handikappade människor du någonsin kommer att möta."

Han skriver om sin vardag, hur han gör detmesta med fötterna eller munnen. Det finns få saker som irriterar honom så, som när man försöker lösa problem genom att kalla dem vid andra namn. Handikappa, rullstolsburen, krympling…att folk tror att bara genom att hitta det perfekta namnet, försvinner alla problem.

Våga möta människor även om du inte vet hur! När David kommer i sin specialgjorda rullstol han har inga händer att ta emot något med…hur ger man honom presenter? Hur hälsar man… går det att äta lunch med honom!? VÅGA MÖTA Annars blir det ingen lunch! Våga göra fel/annorlunda. Orden klingar från psalm 767 Möt mig nu som den jag är!

När jag känner att något är omöjligt ligger denna boken inte långt från min säng. Problemen krymper. Järnvägen genom alperna verkar inte så svår och komplicerad.

David Lega satt en sen nyårsnatt…ganska berusad tillsammans med en vän i soffan. Du! Har du gett något nyårslöfte? David: Jag vet! Vi springer Göteborgsvarvet! Vännen: Ja de gör vi! David: Nä men vänta nu… jag kan ju inte springa…jag har ju inga ben…

…där dog han….TITTA mamma! Han fuskar.

Än en gång ses inte många saker i livet som omöjliga. Undrar vad jag egentligen kan eller kunnat göra…vad lovade jag egentligen igår…kanske inte är helt omöjligt.

Bästa nyårslöftet…finns andra löften än de som ges vid nyår. Jag har ett favoritlöfte i mitt liv. Ett löfte som faktiskt alltid är bäst. Jag har sagt det vid alla mina dop jag har haft i hela mitt liv. Vid alla dop har jag upprepat detta löfte. Gud har lovat att alltid vara oss nära. Vad kan slå det?

Och till mannen vid ingången till det nya året sa jag: Ge mig ett ljus så att jag trygg vågar bege mig ut i det okända. Och han svarade: Lägg din hand i Guds och gå sedan ut i mörkret. Detta ska vara dig till större hjälp än ett ljus, en större trygghet för dig än en välkänd väg.



Förbön: (denna kommer från en bok som heter Hjärtats samtal)
Gud, till dig bär vi fram vår tacksamhet för det gångna året. Tack för kärlek och vänskap, för hälsa och krafter, för ditt liv i vårt liv. Till dig bär vi också fram det gångna årets besvikelser, smärta och död, sorg och saknad. Tack för att du funnits med oss även i det svåra. Med kärlek och trofasthet för du oss genom livet. Hjälp oss att ta emot det nya året som en gåva och en möjlighet. Låt oss leva så att fred och samhörighet kan stärkas, så att vi inte förstör vår livsmiljö och din skapelse. Vi ber dig om mod och vägledning. I Jesu namn, Amen.

Inga kommentarer: