lördag 22 november 2008

Svar till Patrik Hansson. 22 nov -08

Fick mail av Patrik och läste att mitt namn, yrke etc. fanns att hitta på bloggen. Detta var vad jag skrev i svar:

Ja du Patrik. Håller med dig om att det inte var något särskilt trevligt möte i veckan. Ofta i debatterna håller jag mig i bakgrunden inte minst för att jag ogillar upprepningar (dvs. begära ordet bara för att säga ngt som redan framförts) men också för att debattklimatet i nämnden ofta inte inbjuder till medverkan (dvs. jag begär inte ordet på grund av rädsla för att bara bli påhoppa, felförstådd etc.)
I onsdags däremot fick det vara nog. Många möten (om inte säga de flesta) har jag suttit och bitit mig i läppen över personpåhoppen från (oftast) din sida (medvetna eller omedvetna efter alla dina år i politiken). Jag har varit med i politiken i mer än 10 år nu och aldrig mötts av dessa ilskna påhopp. Jag har inget problem med ett hårt debattklimat, där oenigheterna i sakfrågorna står i fokus...men en sakfråga är aldrig att påpeka någon annan människas intelligens, sinnliga förmågor etc. Det har och kommer i min värld aldrig ha med sakfrågorna att göra. Det som fick mig att inte kunna vara tyst längre var min ilska över att behöva känna mig osäker på om jag överhuvudtaget kan uttala mig i nämnden (känner jag detta utesluter inte det att det är fler som känner så, och ser vi i backspegeln är det mest du, Jan-Olof och Johan som har ordet…och ni är väldigt tuffa mot varandra). När ordförande bad dig att hålla dig till sakfrågorna och inte blanda in honom som person etc. och du gick vidare med ännu värre ramsor kunde jag helt enkelt inte vara tyst längre. Det finns gränser!
Jag bad om ursäkt redan innan jag sa till dig på nämnden att jag tyckte du skulle tagga ner med personpåhoppen...det svartnar för mina ögon att höra dessa. Människor ska inte behöva känna olustkänsla för att gå in och vara politiskt aktiva.

Har stor respekt för dig Patrik men din roll som "det var inte mitt fel" i denna fråga klär dig inte. Jag hade aldrig sagt till dig om jag inte trodde att du kunde bättre.

En lösning och väg att gå vidare från detta kan vara att ha en öppen debatt kring debattklimat i nämnden. Låta luften få rensas ut och sen fortsätta tampas på ett hårt, schyst sätt.

Anna

ekstromskan.blogspot.com (inte mer än rätt att du får se min sida när jag varit inne och tittat på din).

Tycker också om dina regler för kommentarer "I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras." Kanske detta kan bli en grund till nämndens arbete också. Det är min dröm.

Läs Patriks inlägg, titel: "Vilket hemskt möte!"
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1671

Inga kommentarer: